Samuel Bramming

Tekst: 2 Korintherbrev Kap. 12 v. 7 - 13

I kapitlet ser vi hvordan menigheden i Korinth betvivler Paulus' autoritet jf. 'super-apostlene'. Paulus respondenderer på den her tvivl ved at give udtryk for sin magtesløshed og hvordan en accept af svaghed og derved sin afhængighed til Gud, gør ham stærk. På baggrund af denne tekst vil vi dykke ned i følgende:
Hvordan vi forholder os til vores brudthed samt hvordan det så helt konkret ser ud at være stærk i sin svaghed.

Prædiken holdt: 12.11.2023
Type af tale: Prædiken

Tekst: Første Mosebog kapitel 27 (Velsignelse, Isak, Esau og Jakob) Da Isak gav velsignelsen videre til sin formodet ældste søn, bedrog Jakob Esau, og fik tilegnet sig den. Men hvad betyder velsignelsen der blev givet af Gud til Abraham? Hvad betød det da Gud skabte et folk der skulle være lys i mørket? Og hvordan kan begrebet 'velsignelse' udtrykt i denne historie, som ligger lidt fjern fra hvordan vi anskuer ordet i dag, stadig have relevans?

Prædiken holdt: 16.04.2023
Type af tale: Prædiken

Teksten er fra Esajas bog kapitel 59 vers 9 -20 Adventstiden er en ældre tradition, og betyder "Herrens komme". (Adventus Domini) Adventstiden kendetegnes ved en form for optakt/venten på Jesu komme til verdenen og denne søndag skal vi dykke ned i, hvad vi kan lære af adventstiden og begejstres af Jesu karakter og de gode nyheder som skinner igennem det hele, også i dag·

Prædiken holdt: 04.12.2022
Type af tale: Prædiken
 
Vi dykker ned i Mattæusevangeliet kap. 20 vers. 20 - 28.
Vi hører om Zebedæus sønnernes ønske til Jesus, og hvordan disciplenes forespørgel og opførsel står i kontrast til Jesus. Og igennem Jesus forbillede skal vi udforske, hvordan vi, som kristne i dag, kan være tjenende i vores hverdag. 
Prædiken holdt: 09.05.2021
Type af tale: Prædiken

2021 er lige rundt om hjørnet. Nyt år nye muligheder. En ide kunne være at læse Bibelen. 
Men hvordan læser vi Bibelen, og hvorfor er det vigtigt ikke kun at læse den med teologiske briller. 
Læs gerne Hebræerbrevet 4, 12

Prædiken holdt: 03.01.2021
Type af tale: Prædiken

Samuel taler ud fra ApG 4, 1-22  hvor Simon Peters og Johannes's tro sat bliver på den ultimative prøve.
Historien tager en uventet drejning, og kan stadig i dag fortælle os om, hvordan vores tro kan være, hvis vi er villige.

Prædiken holdt: 24.05.2020
Type af tale: Prædiken